keskiviikko 30. joulukuuta 2009

Moporeissu Pattayalta Koh Sametille

Tuli käytyä Helsingin mopokavereiden, Mersun ja Ekin kans, moporeissu Koh Sametin saarella. Lähdettiin liikenteeseen maanantaina vähän ennen puolta päivää kolmestaan ja ilma oli hyvä kuten täällä ollut koko ajan. Ei kuitenkaan ehditty ajaa kuin noin puoli tuntia, kun alkoi ripotteleen vettä. Onneksi oltiin just tulossa Silverlaken viinitilan kohdalle ja mopot parkkiin. Vettä alkoi tulla lähes heti paikalliseen tyyliin ns. riittävästi.Täällä on edelleen tosi kuivaa ja vettä on tullu hyvin vähän viimisen kuukauden parin aikana. Sade oli ohi noin puolessa tunnissa ja jatkettiin matkaa. Ei ajettu kuin pikku pätkä ja siellä olikin jo täysin kuiva asvaltti ja edessä päin ei ollut satanut yhtään.

Matka jatkui Ban Changin ja Rayongin läpi ja lopulta tulimme satamaan, josta yhteysalukset lähti Koh Sametin saarelle. Matkaa Pattayalta hotellilta satamaan tuli aikasta tasan 100km. Ostettiin liput laivaan, mopot parkkikatokseen lukkoon odottamaan huomista paluuta saarelta ja sen jälkeen päästiinkin lähes heti laivaan ja kohti Koh Samettia.

Saarelle päästyä käveltiin suoraan Saikaew Beachillä olevaan Saikaew Villa nimiseen guesthouseen. Sieltä löytyi huoneet kaikille, joten uimakamppeet päälle ja rannalle. Koh Sametin rannat on lähes puuterimaista hiekkaa ja täysin valkoiset. Sen jälkeen vain kamat rannalle ja uimaan!!Uinnin jälkeen jäätiin chillaileen rantahiekalla oleville matoille ja otettiin siinä samalla parit Singhat ja Changit. Sen jälkeen käytiin vähän käveleen pitkin rantaa ja monet yritti laittaa "soihtuja" taivaalle vaihtelevalla menestyksellä. Tuuli oli tosi kova ja se oli suoraan rannalta saarelle päin, joten tulen kans piti olla varovainen ja monilla soihtujen lähettäminen ei sen vuoksi onnistunutkaan.Ilta meni rennoissa merkeissä ja käytiin moikkaamassa saaren jo legendaariseksi muodostunut Rogeria, joka pitää Papa Roger's Bar nimistä paikkaa. Rogerin baari on tosi pieni ja viihtyisä ja sisältä se onkin kuin pieni hieno olohuone. Roger houkuttelikin ohikulkevia asiakkaita baariinsa monille tutulla lausahduksella "Welcome to papa Roger's beauuuuutiful Bar!". :))Tiistai aamupäivä valkeni yhtä aurinkoisena kuin päivät muutenkin ja laiva takaisin maihin lähti puolilta päivin. Takaisin maihin päästyä hypättiin mopojen päälle ja lähdettiin ajaan kohti Rayongin kaupunkia. Välillä pysähdyttiin kuitenkin ihmetteleen pitkää ja täysin tyhjää rantaa.

"Tää on mun ranta!"Rayongissa meitä odottelikin jo Unski ja Jaana, joiden kans käytiin ajeleen jo viime viikon keskiviikkona Pattayalta Viherna Sienissä. Otettiin ensin huoneet kaikki samasta Rayong Sea View hotellista, jonka jälkeen huristeltiin kaikki porukalla syömään.

Ruokailun jälkeen kävin vielä ajeleen rantakatua pitkin ja hurautin suoraan yhdelle isolle aallonmurjalalle katteleen laivoja. Aallonmurtajan lähellä oli monen kokoisia laivoja ja jonku matkaan päässä oli myös satama, jossa näkyi tankkerialuksia. Muutamia paikallisia oli kalastamassa ihan vieressä ja saaliina virveleissä näytettiin laittettavan eläviä katkarapuja.Rantakadulla oli kuivaamassa myös monenlaista merenelävää. Oli isompaa kalaa, pienempää kalaa ja sitten tällaisia mustekaloja. Hotellille päästyä oli mukava tempaista pienet iltapäiväuinnit ja kylläpäs teki taas gutaa käydä vähän pulahtamassa! Ilta oli ja meni ja karaokeakin oli, mutta siitä ei sen enempää! :)

Tänään keskiviikkona päivä oli mukava aloittaa aamu-uinnilla. Allas oli sopivasti huoneen ovelta noin viiden metrin päässä samassa tasossa, joten ei kun uimaan ja taas teki gutaa.

Kun oltiin käyty porukalla viidestään aamiaisella vähän matkan päässe olevassa ravintolassa, niin sen jälkeen tsekattiin vielä hotellilla, että kaikilla oli kamat repussa ja lähdettiin ajaan Ekin ja Mersun kans kohti Pattayaa. Nyt otettiin siis suunnaksi Ban Chang ja sieltä koikattiin vielä Biran moottoriradan kautta kattomassa, että oliko siellä mitään toimintaa. Pienemmällä radalla pari mikroautoa harjoitteli ja isommalla radalla näytti muutama moottoripyörä ajavan. Otettiin radalla vielä ryhmäkuva reissulaisista ja sen jälkeen kohti Pattayaa. Kuvassa minä, Mersu ja Eki.Terveisiä myös tutuille Mutterin mopoilijoille ympäri pääkaupunkiseutua! Veikkaan, että olisitta viihtyneet tekin meidän reissulla.

Sellainen moporeissu tällä kertaa. Oli tosi mukava ajella. Tuollaisella perus 125cc scootterilla (Ekillä "isolohko" 135cc) on ihan mukava ajella pientä matkaa, kun ei ole kovin kiire. Matkavauhtina meillä oli sellaiset 50-80km/h paikasta ja teistä riippuen. Ekillä ja Mersulla oli paremmin matka-ajoon sopivat avokypärät visiirillä, kun itellä oli enemmän paikallisten suosima peruspotta. Jossain 70km/h nopeudessa alkoi aina vettä valua silmistä siihan malliin, ettei syvempään tarvinnut kahvaa enää juurikaan vääntää.

Parempaa Uutta Vuotta 2010 kaikille!!