sunnuntai 6. joulukuuta 2009

Kalastusta Andamanmerellä

Lauantai oli Thaimaassa kuninkaan syntymäpäivä ja samalla isäinpäivä. Kuninkaan syntymäpäivinä suurin osa baareista on kiinni, koska silloin ei saa myydä alkoholia missään. Ei edes kaupoissa. Patong Beachin ylivoimaisesti vilkkain baarikatu Bangla Road olikin tosi hiljainen musiikin suhteen. Ihmisiä oli silti paljon kävelemässä ja ruokapaikat oli normaalisti auki. Sielläkään ei silti tarjoiltu mitään vettä väkevämpää kenellekkään. Illalla kävin myös rannalla, jossa ihmiset laittoivat pieniä "lentäviä lyhtyjä" ilmaan pitkin ranta-aluetta. Samoin ilotulituksia oli siellä täällä.

Tänään tuli käytyä ekaa kertaa Aasian reissuilla kalassa ja muutenkin ekaa kertaa avomerellä kalassa. Ollut monesti mielessä, että olis mielenkiintoista käydä täällä päin maailmaa kalastuskeikalla merellä, mutta ei ole vain tullu lähdettyä. Nyt kävin ja oli mukava päivä. Aamulla 08:00 kuski tuli minibussilla hotellille ja minä olin ensimmäinen, joka koukauttiin kyytiin. Kun oltiin pysähdytty muutamassa hotellissa, niin meillä oli seitsemän hengen suomalainen kalaporukka kasassa. Sitten suoraan Chalong Bay'hin, jonne tuli myös kalaoppaamme Mikko. Olisi tullut jo samalla kyydilläkin, mutta paikallinen kuskimme oli unohtanut hakea hänet, joten Mikko tuli venesatamaan taksilla perässä. Mai pen rai. :) Seuraavaksi oli mahdollisten omien juomien osto ja päästiin veneen kyytiin.

Veneenämme oli 19 metrinen Flying Finn, jossa oli paikallisena miehistönä kapteeni ja yks venepoika. Tässä vene tulossa juuri Chalong Bayn satamaan noutamaan meitä.
Aikamme vedettyä syöttejä ensimmäinen vapa rääkäsi ja siimaa lähti juoksemaan. Vapa lähimpänä olevalle ja veivaamaan. Hetken päästä tulikin ensimmäinen kala, joka oli mallia tonnikala.
Tässä kalansaajana Ile ja tonnikala venejampan käsissä.
Puolilta päivin meillä oli veneessä ruokatauko. Ruokana oli veneessa monesti niin tuttua kanaa ja riisiä, mutta kokkimme vokkasi myös kaksi saamaamme tonnikalaa ja oli oikein hyvää.

Pääsin myös itse veivaan kalaporukan kolmannen tonnikalan. Kala tuli kohtuu helposti, vaikka välillä siiman veivaaminen tuntuikin aikasta raskaalta.

Päivän saldo oli lopulta seitsemän tonnikalaa. Kalat ei ollu koltaan mitään kovin isoja, vaan siinä kilon ja kahden paikkeilla. Joukossa oli myös yksi tosi pieni. Tässä päivän saalista, kun kaksi niistä oli syöty jo aikasemmin.
Takaisin satamaan tulessa huomasin vedessä ihan pinnassa jonkin ison kalan ja huusin heti kapteenille. Lähempänä katottuna se oli vajaa puolitoista metrinen leopardihai. Ajeltiin veneellä hain ympärillä ja heiteltiin sille mukana olleitä pieni kaloja, mutta se söi ilmeisesti vain yhden ja muihin ei reagoinu mitenkään. Sukeltaessa olen nähny leopardihaita useita kertoja just Phuketin vesissä Racha Yain ja Phi Phi -saarten ympärillä, mutta tuolla tavalla veneestä pinnassa en kertaakaan. Monet veneessä olijat näkivätkin hain ensimmäistä kertaa koskaan luonnossa.
Illalla kävimme vielä suomalaisessa Midnight Sun -ravintolassa koko kalaporukalla, jossa meille kokattiin loput tonnikalat reissun hintaan kuuluvana. Täytyy sanoa, että kokki oli onnistunut äärimmäisen hyvin. Kala oli mielettömän hyvää ja se tarjottiin muusin kans. Tässä vielä vinkki kotikokeille, jos haluaa kokeilla samanlaista kastiketta, joka kaloille oli tehty. Pohjana osterikastike, siihen paljon oikein pieniksi pilkottua valkosipulia ja suolaa. Yksinkertaista ja mielettömän hyvää! Suosittelen!!

Kysymys vielä kalamiehille Heikille, Makelle ja Timolle Tornioon, Ouluun ja Espooseen, että montako tunaa on tullu? ;-)

Kiitokset kaikille kalakavereille. Mukana oli Eki, Jukka, Marko, Ile, Pekka, Maukka ja oppaamme Mikko.

Terveisin paidatta laivalla päivän heilunut,
Intiaanipäällikkö Punainen Rapu

1. Hei Mika,

Joo on noita tonnikaloja nytkin jääkaapissa,monesti on pyyetty harvoin saatu:))
    Tengeliöstäki kerran saatiin ja Yksiki tonnikala oli kerran niin iso, että kuvaki paino ainaki 2kg.

t.Heikki Torniosta

2. Niinpä. Kerranki saatiin niin iso kala, että vaikka syötiin sitä jouluun asti, niin silti lähti keväällä vielä kutemaan. :)