torstai 2. helmikuuta 2017

AirHelp - Auttaa saamaan korvaukset lentoyhtiöltä


Onko sinulle koskaan sattunut niin, että lento on ollut muutaman tunnin määränpäässä myöhässä tai se on kenties peruttu kokonaan? Meille hyvin monille on. Kaikki eivät kuitenkaan tiedä, että näistä myöhästyneistä ja perutuista lennoista voi saada myös korvauksia. 

***

Me oltiin kolme vuotta sitten Manilasta joululomalla Suomessa. Meidän KLM:n paluulento oli 3.1.2014 Helsingistä Amsterdamin kautta Manilaan. Lento lähti Helsingistä noin 15min myöhässä ja ensimmäinen laskeutumisyritys Amsterdamiin ei onnistunut kovasta kelistä johtuen. Kone vaappui rajusti kuin variksenpoikanen ja kapteeni joutu vetämään koneen takaisin ylös. Uusi yritys toiselle kiitoradalle ja se sujui normaalisti. Tässä kului kuitenkin taas 10-15min lisää ja lipullakin ollut tiukahko noin tunnin vaihtoaika tiukkeni entisestään. Laskeutumisen jälkeen edessä oli vielä passintarkastukset jonotuksineen ja kun lopulta pääsimme portille, niin kone oli kyllä vielä putkessa, mutta meitä ei päästetty enää koneeseen. Meidän paikat oli jo bookattu toisille matkustajille. 

Sen jälkeen ei ollukkaan enää kiire mihinkään. Takaisin KLM:n tiskille ja sieltä saatiin tieto, että ollaan yö hotellissa KLM:n piikkiin. Matkaa jatketaan aamulla China Southernilla Guangzhoun kautta Manilaan. Sinne laskeuduttiin lopulta noin 16 tuntia myöhässä alkuperäiseen aikatauluun nähden. 

Olin silloin tietoinen EU:n laatimista lentöyhtiöiden korvauskäytännöistä ja lähetin KLM:lle viestiä, jossa vaadin korvauksia viivästymisestä. Ensin he eivät suostuneet maksamaan mitään. Sitten pitkällisten vääntöjen jälkeen he suostuivat antamaan meille molemmille 350€ arvoiset voucherit, jotka voi käyttää lentoihin. Meillä ei ollut niille lopulta mitään käyttöä, joten ne jäi käyttämättä ja asia jäi siihen.


Nyt vuodenvaihteessa 2.1.2017 satuin lukemaan vahingossa yrityksestä nimeltään AirHelp . Siinä kerrottiin, että se auttaisi saamaan korvaukset myöhästyneistä ja peruuntuneistä lennoista, mitä on sattunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Tarkastin omasta sähköpostista, että koska meidän yllämainittu Manilan lento olikaan. Kolme vuotta tulisi täyteen jo seuraavana päivänä. 

Menin heti AirHelpin sivuille ja täytin tiedot meidät lennoista ja kerroin mitä silloin tapahtui. Järjestelmä antoi heti tiedot, että olisimme oikeutettuja 600€ korvaukseen/hlö eli yhteensä 1200€ . AirHelp vähentäisi tästä 25% eli 300€ palkkion. Meidän pitäisi siis saada 900€. 


AirHelpille tarvitut dokumentit: 
  • Kopiot molempien matkustajien passeista
  • Kopiot molempien matkustajien lentolipuista, joista ilmenee nimi, lentotiedot ja lentovaraustunnus
  • Valtakirja allekirjoitettuna toiselta matkustajalta. Sen voi printata suoraan AirHelpin sivuilta. Korvaushakemuksen tekijä allekirjoittaa valtakirjan sähköisesti jo korvaushakemusta tehdessään.

Tämän jälkeen kaikki olikin omalta kannalta tehty. Käytännössä koko prosessi eteni näin: 
  • 2.1.2017 Tein korvaushakemuksen AirHelpille.
  • 8.1.2017 Lähetin meidän molempien dokumentit allekirjoitettuna.
  • 10.1.2017 AirHelp ilmoitti, että hakemus lähetetty lentoyhtiölle.
  • 11.1.2017 AirHelp ilmoitti, että lentoyhtiö hyväksynyt korvaushakemuksen.
  • 30.1.2017 AirHelp ilmoitti, että korvaus maksettu heille. Ilmoitin heille minun tilinumeron.
  • 1.2.2017 Korvaus 900€ maksettu minun tilille.

***

Lentokorvaukset koskevat kaikkia EU-maiden lentoyhtiöitä silloin, kun:
  • Lento on EU:n sisäinen
  • Lento on EU-maasta ulos johonkin EU:n ulkopuoliseen maahan
  • Lento on EU:n ulkopuolelta johonkin EU-maahan. 

Lisäksi korvaussääntö koskee myös EU:n ulkopuolisia yhtiöitä, kun lento on EU:n sisäinen tai EU:sta ulos. Jos lennetään ulkoisella yhtiöllä ulkopuolelta johon EU-maahan, niin sitä sääntö ei koske.


Tässä tarkempaa tietoa korvauksista ja niiden suuruuksista:

Suuntana Aasia | AirHelp - Auttaa saaman korvaukset lentoyhtiöltä | Hukkapiilo

Suuntana Aasia | AirHelp - Auttaa saaman korvaukset lentoyhtiöltä | Hukkapiilo

***

Lentoyhtiöissä vaikuttaa olevan suuria eroja lentokorvauksien maksamisessa. Finnairista olen kuullut useammalta, että he maksavat korvaukset yleensä aika helposti. Toisaalta omalla kohdalla tuli huomattua, että KLM ei ollut halukas maksamaan mitään korvauksia ainakaan kolme vuotta sitten. Onko tilanne parantunut sen jälkeen, niin siitä minulla ei ole tietoa.

Kannattaakin miettiä, että onko sinulla ollut vastaavia tapauksia viimeisen kolmen vuoden aikana. Jos on, niin pienellä vaivalla on mahdollista saada vähän ylimääräistä rahaa seuraavan reissun matkakassaan. Huomioi myös, että korvaukset saa aina matkustaja. Niitä voi saada siis myös mahdollisista työmatkoilla sattuneista lentojen myöhästymisistä ja peruuntumisista, kun sinulta löytyy vain kaikki tarvittavat tiedot lennoista.

Se tuli nyt ainakin huomattua, että AirHelp toimii ja vieläpä noin vanhoista lennoista. Suosittelen!

Terveisin,
Mika

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti