perjantai 28. toukokuuta 2010

Bandar Seri Begawan - Miri

Keskiviikko meni BSB:ssä rauhallisissa merkeissä. Edellisen päivän rinteen kapuaminen kansallispuistoissa tuntui pohkeissa oikein kunnolla. Päivän aikana tuli myös selviteltyä, että miten BSB:stä pääsee näppärimmin takaisin Malesian puolelle, kun tarkoituksena on jatkaa lännen suuntaan Miriin Sarawakin alueen puolelle. Ennen Bruneita olin ollut pelkästään Borneon Sabahin alueella itäpuolella. Lopulta sellainen tieto löytyi, että BSB:stä lähtee suora bussi Miriin minun majapaikan kulmalta aamulla 8:15 suuren toimistorakennuksen edestä. Kävin tarkastamassa paikan. En tiedä, että mikä rakennus on kyseessä, mutta nimi pisti hiukan hymyilyttään. Täytyvät olla melkoisia guruja.Keskellä kaupunkia on jonkulainen urheilustadioni, jonka pääkatsomon päällä on itse sulttaanin kuva ns. riittävän suurena. Tuli vaan mieleen, että miettikää, jos Helsingin Olympiastadiolla olis vastaavasti meidän ikioman muumimamman kuva….Olis se hienoa, olishan?Illalla kävin vielä käveleen kylillä. Aurinko oli juuri laskemassa ja tuli räpsittyä muutama kuva vielä kaupungin päämoskeijasta. On se edelleen hieno!Eilen torstaina herätys oli ennen seitsemää, kun bussia piti olla odottamassa kolmisen varttia ennen lähtöä. Ihan turhaan kyllä, mutta tällainen ohje annettiin. Siellä tarkastettiin passi ja kirjoitettiin lippu ja hintaa bussimatkalle tuli sopivat 18BD/9€. Lopulta meitä tuli bussiin kolme henkeä englannista, parilla taisi olla Kanadan passi ja sitten minä. Kuusi matkustajaa yhteensä. Tilaa oli ainakin kaikille riittävästi uudehkossa turistibussissa. Kellon ollessa 8:15 lähdettiin liikenteeseen. Noin kaksi tuntia myöhemmin tultiin Brunein raja-asemalle, jossa käytiin leimauttamassa itsemme ulos maasta. Sen jälkeen takaisin bussiin ja seuraava pysähdys noin kilometrin päässä, jossa laitettiin Malesian maahantuloleimat. Malesian raja-asemalta menikin enää vain hetki ja tultiin noin kolme tuntia lähdöstä Mirin pitkänmatkan bussiasemalle. Sieltä otin taksin ja yrittämään, että olisko keskustassa sijaitsevassa Park Hotellissa tilaa. Olihan siellä ja huone alle hintaan 86MYR/21,5€. Tosin ihan heti en päässyt huoneeseen, koska olin hotellilla joskus11:30 ja huone vapautui vasta 14:00. Jätin laukut hotellille ja viereiseen ostoskeskukseen kierteleen ja pyörähtään nettikahvilassa.

Iltapäivästä vähän kävelemässä lähialueella. Vieressä olevassa China Townissa olis ollu monenlaista chiliä tarjolla.Illalla lähdin käymään vähän syömässä ja katseleen muutenki, että minkälaista meininkiä kaupungissa on. Kävelin katuja sinne tänne ja jostain alkoi kuulua bändin soittamaa musiikkia. Lähdin käveleen ääntä kohti ja lopulta tulin yhdelle ravintolalle, jossa bändi soitti ulkona. Bändinä oli viiden hengen ryhmä, joka vaikutti laulavan enimmäkseen kiinaksi. Hienosti bändi veti ja hyvältä kuullosti, vaikka lauluista ei ymmärtäny yhtikäs mitään.Paikassa oli Carlsbergin sponsaama ilta, jossa tarjolla oli yllättäin vain heidän juomiaan. Kun tilasi oluen, niin sai samalla arpalipukkeen, joilla myöhemmin arvottiin Carlsbergin paitoja ja oli siellä myös mm. riisinkeitintä ja silitysrautaa. Ei osunut arpa kohdalle. Lähin numero meni neljän päähän. Asiallisen paidan olisin mielelläni ottanut. Silitysraudalle ja puhumattakaan riisinkeittimestä ei olis ollu laukussa edes tilaa, vaikka sellaisen olis voittanutkin.