Tiesin taas odottaa melkoista lappu-luukku-odotus-jonotus-showta ja sitä myös sai. Sekä moottoripyörät, että autot pitää käydä vuosittaisessa rekisteröinnissä paikallisella LTO:n konttorilla. Olin paikan päällä aamulla noin kahdeksan aikaan ja ulkona odotteli jo noin 20-30 muutakin mopoilijaa. Ulko-oven vieressä oli pöytä, johon piti jättää kopiot CR:stä (Certificate of Registration) ja OR:stä (Official Receipt). Hetken päästä siihen tuli useampia LTO:n kavereita ja ne ottivat aina paperin nipusta ja huusivat nimen. Sen jälkeen käytiin mopolla ja LTO:n jannu laittoi paperin runko- ja moottorinumeron päälle ja lyijykynää hinkkaamalla “scannasi” numerot paperille.
Seuraavaksi mentiin saatujen papereiden kans jonottaan pääsyä maksamaan vakuutus- ja päästömittaukset kahdelle eri luukulle. Luukut oli kyllä ihan vierekkäin, mutta sehän olisi ollu muuten ihan liian yksinkertaista maksaa molemmat samalla kertaa…tai kenties liian monimutkaista. Riippuu keneltä kysyy.
Seuraavaksi mentiin paperinipun kans päästömittaukseen. Mopo kävi tyhjäkäynnillä noin 2-3 minuuttia ja samalla tehtiin mittaus. Se mikä tässä hieman pisti huvittaan, niin nippuun tuli uusi paperi mukaan, jossa on muun muassa kuva, josta näkyy mittauksen tehnyt kaveri ja mopon kilpi. Ilmeisesti tällä kuvalla halutaan todistaa jotain.
Päästömittauksen jälkeen takaisin toimistolle sisälle ja uudelle luukulle jättämään koko paperinippu. Sen jälkeen taas odotettiin papereita, jonka jälkeen ne sai takaisin uudelta luukulta jonottamisen jälkeen. Tässä kohtaa piti tietysti maksaa myös kolmas maksu. Maksut oli 410, 650 ja viimeinen noin 535PHP. Yhteensä siis luokkaa 1600PHP/26€.
Nyt alettiin oleen jo lähes valmiita. Seuraavaksi käytiin taas uudella luukulla kaikkien papereiden kans ja täytettiin uusia papereita. Sen jälkeen käytiin vielä koko nipun kans ottamassa allekirjoitus paperinippuun Herra Isoherralta ja lopuksi vielä käymään yhdellä luukulla. Kun rekisteröintiruljanssi on tehty, niin viimeiseltä luukulta saa uuden vuositarran liimattavaksi kilpeen. Minun tapauksessa sanottiin, että nyt on kaikki hyväksyttävästi tehty, mutta tarran saa tulla hekemaan ensi kuussa eli huhtikuussa. Hakis sen joskus viikon parin päästä. Koko lappu-luukku-jonotus-odotus-showhun meni noin kaksi tuntia. Kätevää ja helppoa, eikö?
Tässä jotain välähdyksiä viimeiseltä noin parilta viikolta.
Paikallista tuning-autoilua Honda S2000:n hengessä.
Autoihin liittyen Manilassa on nyt huhti-toukokuussa kolme isoa autotapahtumaa. Olen käynnyt kaikissa kolmessa aikaisemmin ja olen ollut positiivisesti yllättynyt tapahtumiin. Jos sattuu oleen paikkakunnalla ja autot kiinnostaa, niin kannattee käydä.
03-06.04.2014 MIAS, Manila International Auto Show 2014, World Trade Center, Pasay.
- MIAS on kansainvälinen autotapahtuma, jossa maahantuojat esittelevät mallistojaan ja tapahtumassa julkaistaan myös uutuuksia Filippiinien markkinoille. Tapahtumassa on myös vanhempaa kalustoa näkyvillä osassa halleista. Kuvia: 2012 / 2013
26-27.04.2014 HIN3, Hot Import Nights 3, Metrotent, Metrowalk, Ortigas.
- HIN on autojen tuunaukseen keskittynyt tapahtuma. Kuvia: 2012 / 2013
22-25.05.2014 Trans Sport Show 2014, SMX Convention Center, Mall of Asia, Pasay.
- Trans Sport Show on keskittynyt enemmän vanhempiin klassikkoautoihin. Kuvia: 2013
Meillä oli toimistotalolla yllättäin paloharjoitukset, jossa kaikkien firmojen henkilöstö kartanolle. Kyseessä oli samalla harjoitus palokunnalle.
Tässä tuodaan “loukkaantunutta” katolta alas.
Pari vanhaa kaveria oli Suomesta Filippiineillä lomalla ja tavattiin Makatin yössä. Viimeksi poikien kans nähtiinkin Kuala Lumpurissa lokakuussa 2010, jolloin käytiin katsomassa MotoGP Sepangin radalla.
Oli mukava nähdä!
Tuli käytyä yks ilta kavereiden kans Makatissa sijaitsevassa Strummsissa katsahtamassa livemusaa. Varsinkin torstait ovat erittäin suosittuja. Ensimmäinen bändi tarjosi soul-klassikoita 70-luvulta hienolla ammattitaidolla.
Toisena bändinä oli vuorossa The Authority, joka soittaa etupäässä 80-luvun klassikoita. The Authority on paikallisesti erittäin suosittu ja paikka oli täynnä. Sama bändi oli soittamassa myös Mabuhay Germany -tapahtumassa, josta kirjoitin aikaisemmin.
Manilassa tykätään käyttää sateenvarjoa. Oli sitten sade- tai kuivakausi. Tällä hetkellä on paikallinen kesä menossa ja käytännössä eletään vuoden kuuminta ja kuivinta aikaa. Paljon pilvettömiä päiviä ja lämpötila pyörii päivisin +33C…+36C välimaastossa. Myös iltalämpötilat on noussu selvästi. Ihmiset yrittävät suojautua auringolta ja sateenvarjo on saanut uuden käyttötarkoituksen.
Viime kuun alussa tuli kaksi vuotta täyteen, kun muutin Suomesta Filippiineille. Nopeasti menee aika.
Nyt tässä odotteleekin jo perjantaita, jolloin kaveri tulee Suomesta tänne lomille ja samalla minulla alkaa myös viikon loma.
Lomafiiliksin Manilasta,
Mika
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti