Viime kuussa kirjoitin juttua paikallisen ajokortin hommaamisesta. Ideana koko kortin hankkimiselle oli se, että ei tarvi selitellä mitään mahdollisissa ajokorttiratsioissa, jos maassa nyt vierähtää vähän pidempään. Minun on pitänyt vuosien varrella mopolla ajaessa näyttää Suomikorttia pari kertaa Palawanilla ja kerran Boholilla. Kertaakaan en ole saanu sakkoa, mutta kovasti ovat pyöritelleet korttia kädessä. Ovat sitten kyselleet paikallista tai kansainvälistä, niin olen aina selittänyt, että se on kansainvälinen. Oikeassa reunassa lukee myös ajokortti englanniksi ja takaa näkyy ajokorttiluokat. Virallisestihan se ei toki ole mikään Aasiassa yleisesti hyväksytty kansainvälinen kortti.
Toinen suuri syy paikallisen ajokortin hankkimiselle alunperinkin oli se ajatus, että jos tässä maassa meinaa asua pidempään, niin kyllä jonkulainen mopokin pitää hankkia. Olen katellut ja miettiny vaihtoehtoja paikallisista perusmopoista ja mieli on vaihdellut kuin tuuliviirillä. Filippiineille ei jostain syystä tuoda yhtään ainoaa Japanilaismerkkien 100-150cc perusmopoa, jossa yhdistyis sekä nestejäähdytys, että ruiskutus. Nestejäähdytteisiä löytyy muutamia, mutta ruiskulla olevat ovat erittäin harvassa. Yamahalta tuli juuri uusi Mio Soul i, mutta se on vain 115cc. Ei kiitos. Alunperin listan kärjessä minulla oli Honda PCX 150i ja Yamaha Nuovo Elegance (135cc), mutta niitä kumpaakaan ei tuoda Filippiineille. Thaimaastahan näitä löytyy.
Lopulta mietin, että olikosko se sitten Yamaha Sniper MX. Kyseistä malliahan kokeilinkin pikaisesti syyskuussa Yamaha International Motor Showssa Mall of Asiassa Pasayssa. Kyseessä monessakin suhteessa valtavirrasta poikkeava vekotin. Kuutioita nestejäähdytteisessä koneessa 135cc, vaihteita on viisi ja niitä hämmennetään käyttäen käsikytkintä. Vaihteet on samalla tavalla kuin isoissa oikeissa moottoripyörissä eli yksi alas ja loput ylös. Tyypillisestihän täällä vaihteellisissa ei ole käsikytkintä ollenkaan ja kaikki neljä vaihdetta on alaspäin. Moottoriteho Sniper MX:ssä on myös hieman suurempi kuin suurimmassa osassa kilpailijoita. Tehoa löytyy "huikeat" 12,5 heppaa.
Kävin Pasigin Yamahan jälleenmyyjän liikkeessä jo muutama viikko aikaisemmin selvittämässä tärkeimpiä asioita. Hinta, varkausvakuutus, pystyykö rekisteröimään suoraan ulkomaalaisen nimiin ja mitä siihen vaaditaan, miten huollot, miten maksun voi suorittaa, jne. Tärkeitä peruskymyksiä siis.
Menin käymään samassa Pasigin Yamahan liikkeessä nyt lauantaina uudestaan. Olin päätynyt kyseiseen Sniper MX:ään. Varmistin kyselemällä samoja asioita uudestaan. Väriksi halusin metallivalkoisen. Sitä ei kuitenkaan löytyny edes soittamalla Yamahan varastoon. Liikkessä oli heti tarjolla pari kappaletta kakkosvaihtoehtona ollutta mustaa ja päätin sitten, että ostetaan sellainen.
Kun kerroin, että minä ostan sen, niin ensimmäiseksi kysyttiin jotain henkilötodistusta. Paikallinen ajokortti kävi. Mopon rekisteröinnistä sen verran, että ulkomaalainen voi rekisteröidä
suoraan ajoneuvon omiin nimiin. Minulta ei kysyttä ajokortin lisäksi
yhtään mitään muuta paperia tai korttia. Käteiskaupassa ei kuulemma tarvita mitään muuta. Listahinta Sniper MX:llä oli 94200PHP/1771€. Siitä sai alennusta jopa kokonaiset 500PHP/9,40€! Se tekee 0,5%. Ei siis käytännössä yhtään mitään. Tämä tosin olikin tiedossa. Suomessahan mopokaupoissa tippuu yleensä noin 5-6% maahantuojan listahinnoista pois. Loppuhinta oli siis 93700PHP/1762€. Varkaus- ja kolarivakuutus vuodeksi maksoi 3820PHP/71,80€. Vakuutuksen kans hinta tuli siis 97520PHP/1834€. Maksuvaihtoehtona oli vain joko käteinen tai osamaksu. Luottokortit ei käyny. Tämä oli tiedossa ja olin varannut valmiiksi tukun seteleitä reppuun. Suurin seteli täällä on 1000PHP/18,80€ ja vastaavasti tyypillisesti suurin kertanosto automaatilla on 10,000PHP/188€. Joutui tekeen 10kpl nostoja, että sai rahat mukaan. Kauppahintaan kuului visirillä varustettu avokypärä.
Halusin mopon toimitettuna kämpille ja se minulle luvattiinkin aikaisemmin. Toimituspäiväksi sovittiin ma 26.12. Se päivä oli tänään. Condolle tuli pari kaveria mopoilla, joista toinen oli minun uusi Jammu. Firmalla ei ollu kuulemma omaa kuljetuskalustoa, joten ajaminen oli ainoa vaihtoehto. Käytiin kaverin kans vielä mukana oleet paperit läpi. Kokeilin myös pihalla, että kaikki toimii moitteettomasti ja homma oli siinä. Kypärän kaverit olivat toki unohtaneet ja se pitäis tulla tiistaina. Kilvet mopoon tulee joskus 2-3kk päästä. Nyt mulla on vain paperi mukana, jostä käy ilmi, että kyseessä on uusi mopo ja kilvet tilattu.
Mopohommista kun on kysymys, niin uudesta moposta pitää Aina ottaa kuvat välittömästi. Ne menee kuitenki jossain vaiheessa nurin. Jos ei itse ajaen ja kaataen, niin vähintäänkin jossain parkkipaikalla jonkun toisen toimesta. Siinä se sitten on. Yamaha Sniper MX.
Edestä katsottuna katteen muodot on saanu selvästi vaikutteita Jammun sporttimalleista R1/R6.
Mittaristo on kohtuu perus. Nopeusmittarin numeroasteikko on "himpun" verran optimistinen. Vaikka Sniper MX onkin yksi nopeimpia luokassaan, niin huiput jää noin 120km/h.
Heti mopokauppojen jälkeen menin käymään Fort Bonifaciossa sijaitsevassa MotoWorldissä. Siellä tuli kokeiltu kypäriä laidasta laitaan ja mukaan tarttui lopulta LS2 -merkkinen umpikypärä. Hintaa tuolla oli 3200PHP/60€. Se mikä tuossa on hyvää istuvuuden lisäksi, niin siinä on vivulla alas laskeutuva erillinen puolikas aurinkovisiiri. Varsinainen päävisiiri voi siis olla ylhäällä, mutta silmien tasolla voi olla aurinkovisiiri alhaalla. Samoin sisusta oli irroitettava ja pestävä kalliimpien kypärien tyyliin.
Päätin ostaa ajohanskat myös. Sikäli hauska, että mulla ei ole ollu noin vasittuja ajohanskoja edes Suomessa isompien mopojen kans. Merkkinä Taichi ja hintaa hanskoilla oli 2700PHP/51€.
Alennusta nuista ei saanut kovasta tinkaksesta huolimatta. Se ei tosin yllättäny. Näyttää olevan maan tapa tavallisissa liikkeissä.
Laitetaan tähän muutamia sekalaisia kuvia menneeltä viikolta. Työpaikan lähellä on ruokapaikka nimeltään Pancake House. Ei mikään erikoinen paikka, mutta Taco Salad on sellainen, jota tulee käytyä siellä välillä syömässä.
Pasigin Yamahan liikkeen vieressä oli iso kirkko ja käytiin ihmettelemässä sitä.
Takaosassa oli erilaisia käytäviä.
Se mikä oli erikoista ja mitä en ole aikaisemmin nähnyt kirkoissa, niin siellä oli myös eräänlainen "hautausmaa". Siellä oli vaikka kuinka paljon tällaisia nimilaattoja seinissä, joiden takana oli uurnat säilytyksessä.
Lauantaina Fortin Ferrarin ja Maseratin liikkeen edessä oli rekkalastillinen unelmia, joita siirrettiin liikkeeseen sisälle. Oli kyllä hienoa kalustoa.
High Streetillä Fortissa on vähän erikoisempi suihkulähde. Ihan kuin iso graniittimöhkäle olisi nostettu tolppien keskipisteeseen.
Eilen sunnuntaina tuli käytyä kämpän yläkerran kahvilassa katsahtamassa auringonlaskua. Kyllä se edelleen laski. Ei jääny näkyviin. Auringonlaskun paikka oli taas muuttunut lisää vasemmalle edellisestä kerrasta. Nyt sen eteen jäi yksi Manilan lentoaseman terminaaleista.
Auringon painittua horisonttiin alkoi näkyä hyvin laskeutuvien koneiden valoja. Kiitoradalla on parhaillaan yksi kone ja neljän koneen valot näkyy finaalissa.
Viimeiset kolme päivää on vaivannu kova flunssa. Perjantaina mennessä töihin ei ollut yhtään mitään oireita, mutta päivän aikana alkoi pukkaan nuhaa päälle. Loppupäivästä merkit oli jo sellaisia, että tästä ei hyvää seuraa. Tänään maanantaina olin töistä pois ja nyt ollu toistaiseksi kaikkien huonoin päivä. Olis ollu mukava käydä kurvaileen mopollakin, mutta täytyy odottaa, että olo paranee ensin edes siedettäväksi.
Movemberin viimeinen viikko lähti nyt myös käyntiin. Laitetaan tähän loppuun vielä viime hetken tilannekuva.
Mursut siis kasvaa vielä tämän viikon. Kuukauden vaihtuessa ne kyllä lähtee aikasta nopeasti. Ei tule minusta viiksivallua pysyvämmin. Sen on ainakin huomannut näiden viikkojen aikana.
Mopoterveisin Manilasta,
Mika
Onnittelut uudesta lelusta! Hienolta nayttaa ja nopeusmittarikin on optimoitu tyypillista matkavauhtia mukaillen. Onko siella hyvia ajoreitteja jotta voit kokeilla huippuja? Hienoja myos nuo tallelokerot. Jatitko jotain kamaa sailoon?
VastaaPoistaMorot,
VastaaPoistaKiitoksia! Kun menee kaupungin ulkopuolelle, niin sieltä toki löytyy nopeampia teitä. Tärkeintä, että pääsee vähän mopoileen ympäriinsä ja fiilisteleen. Työmatkoja voi sitten kans ajella mopolla.
Jos meinaat nuita kirkon "tallelokeroita", niin jäi käyttämättä. :) En tiedä onko nuo kuinka yleisiä maailmalla, mutta en ole nähny tommosia aikaisemmin. Veikkaan, että kyllä nuita silti löytyy yleisemminkin.
- Mika -