torstai 19. toukokuuta 2011

19 kuukautta, 10 maata, 49 lentoa, 100 sukellusta...

Niin se päättyi tämä pidempikin reissu. Lähdin matkaan 14.10.2009 Helsingistä ja aluksi otin suunnaksi Japanin ja siellä Nagoya. Viime vuosina kiinnostus Japania kohtaan on kasvanut ja ollut fiilis, että siellä pitää päästä käymään. Kun reissusuunnitelmat etenivät ja reissun toteutuminen alkoi näyttää vihreää valoa päätin, että minun on mentävä heti aluksi Japaniin. Muuten siellä jää helposti käymättä. Nagoyaan lähtiessä olin varannut etukäteen ainoastaan viisi ensimmäistä yötä hotellista. Sen jälkeen kaikki oli auki. Myös mihin kaupunkiin seuraavaksi ja mihin Japanin jälkeen. Tiesin ainoastaan, että Tokiossa on pakko käydä ennen kuin jatkaa ulos Japanista. Lähtiessä minulla ei ollut myöskään mitään hajua, että kauon tulen reissaamaan.

Lopulta reissu kesti päivälleen vuosi ja 7 kuukautta. Tuona aikana tuli käytyä kymmenessä maassa. Monissa maissa useampaan kertaan. Reissu olikin melkoista siksakkia eri maitten kesken. Se oli tosin tiedossa jo ennen reissua, että niin tulee käymään. Suomeen palasin lopulta 14.5.2011.

Reissu eteni maittain seuraavasti:

Japani 15.10.2009 - 03.11.2009
Thaimaa 03.11.2009 - 22.11.2009
Laos 22.11.2009 - 04.12.2009
Thaimaa 04.12.2009 - 06.01.2010
***
Filippiinit 06.01.2010 - 03.05.2010
Malesia 03.05.2010 - 23.05.2010
Brunei 23.05.2010 - 27.05.2010
Malesia 27.05.2010 - 01.06.2010
Filippiinit 01.06.2010 - 30.07.2010
Vietnam 30.07.2010 - 12.08.2010
Kambotza 12.08.2010 - 27.08.2010
Thaimaa 27.08.2010 - 12.09.2010
Filippiinit 13.09.2010 - 04.10.2010
Malesia 04.10.2010 - 12.10.2010
Singapore 12.10.2010 - 03.11.2010
Malesia 03.11.2010 - 03.11.2010
Singapore 03.10.2010 - 26.11.2010
Indonesia 26.11.2010 - 02.12.2010
Singapore 02.12.2010 - 19.12.2010
Filippiinit 19.12.2010 - 09.01.2011
***
Singapore 09.01.2011 - 16.01.2011
Malesia 16.01.2011 - 31.01.2011
Thaimaa 31.01.2011 - 28.02.2011
Indonesia 28.02.2011 - 20.03.2011
Filippiinit 21.03.2011 - 13.05.2011
Thaimaa 13.05.2011 - 14.05.2011 (Transit)

49 lentoa ja 16 lentoyhtiötä:

14.10.2009 Helsinki - Nagoya, Finnair
03.11.2009 Tokio - Bangkok, Northwest
14.11.2009 Bangkok - Chiang Mai, Thai
22.11.2009 Chiang Mai - Luang Prabang, Lao Air
29.11.2009 Luang Prabang - Vientiane, Lao Air
04.12.2009 Vientiane - Bangkok, Lao Air
04.12.2009 Bangkok - Phuket, Thai
18.12.2009 Phuket - Bangkok, Thai
***
06.01.2010 Bangkok - Manila, Philippine Airlines
07.01.2010 Manila - Puerto Princesa, Philippine Airlines
12.01.2010 Puerto Princesa - Manila, Philippine Airlines
11.02.2010 Manila - Cebu, Cebu Pacific
23.02.2010 Cebu - Puerto Princesa, Cebu Pacific
01.05.2010 Puerto Princesa - Manila, Philippine Airlines
03.05.2010 Manila - Kota Kinabalu, Cebu Pacific
08.05.2010 Kota Kinabalu - Tawau, Air Asia
19.05.2010 Sandakan - Kota Kinabalu, MAS Wings
30.05.2010 Miri - Kota Kinabalu, MAS Wings
01.06.2010 Kota Kinabalu - Angeles City/Clark, Air Asia
06.06.2010 Manila - Puerto Princesa, Philippine Airlines
29.07.2010 Puerto Princesa - Manila, Cebu Pacific
30.07.2010 Manila - Saigon, Cebu Pacific
12.08.2010 Saigon - Phnom Penh, Vietnam Airlines
27.08.2010 Siem Reap - Bangkok, Bangkok Airways
13.09.2010 Bangkok - Manila, Cebu Pacific
13.09.2010 Manila - Puerto Princesa, Cebu Pacific
28.09.2010 Puerto Princesa - Manila, Cebu Pacific
29.09.2010 Manila - Davao, AirPhil Express
03.10.2010 Davao - Manila, AirPhil Express
04.10.2010 Manila - Kuala Lumpur, Cebu Pacific
19.12.2010 Singapore - Manila, Cebu Pacific
19.12.2010 Manila - Puerto Princesa, Cebu Pacific
***
09.01.2011 Puerto Princesa - Manila, Cebu Pacific
09.01.2011 Manila - Singapore, Cebu Pacific
16.01.2011 Singapore - Langkawi, Air Asia
31.01.2011 Penang - Phuket, FireFly
28.02.2011 Phuket - Jakarta, Air Asia
04.03.2011 Jakarta - Mataram, Lion Air
13.03.2011 Denpasar - Labuan Bajo, Merpati
19.03.2011 Labuan Bajo - Denpasar, Merpati
19.03.2011 Denpasar - Jakarta, Batavia
21.03.2011 Jakarta - Manila, Cebu Pacific
21.03.2011 Manila - Puerto Princesa, Cebu Pacific
04.05.2011 Puerto Princesa - Manila, Cebu Pacific
04.05.2011 Manila - Caticlan/Boracay, Cebu Pacific
11.05.2011 Caticlan/Boracay - Manila, AirPhil Express
13.05.2011 Manila - Bangkok, Thai Airways
14.05.2011 Bangkok - Helsinki, Finnair
14.05.2011 Helsinki - Kemi/Tornio, FinnComm

Cebu Pacificin koneita tuli käytettyä yhteensä 17 kertaa.Kaikki lennot.Koneissa tuli istuttua yhteensä noin 62000km.

Missä reissu tuli vietettyä vuorokausien suhteen?1. Filippiinit 271vrk (9kk)

* Puerto Princesa 153vrk (5kk)
* Roxas / Palawan 48vrk
* Sabang Beach / Mindoro 15vrk
* Angeles City 12vrk
* Manila 9vrk
* Alona Beach / Panglao 8vrk
* Subic 7vrk
* Boracay 7vrk
* Cebu 4vrk
* El Nido 4vrk
* Davao 4vrk2. Thaimaa 90vrk (3kk)

* Phuket 42vrk
* Pattaya 31vrk
* Chiang Mai 8vrk
* Bangkok 7vrk
* Koh Samet 1vrk
* Rayong 1vrk
3. Singapore 69vrk (2kk 1vk)4. Malesia 48vrk

* Kota Kinabalu 9vrk
* Kuala Lumpur 8vrk
* Langkawi 8vrk
* Penang 7vrk
* Semporna 5vrk
* Sandakan 4vrk
* Miri 3vrk
* Pulau Mabul 2vrk
* Labuan Town 2vrk5. Indonesia 26vrk

* Labuan Bajo / Flores 6vrk
* Jakarta 5vrk
* Gili Trawangan 5vrk
* Batam 3vrk
* Bintan 3vrk
* Lombok 3vrk
* Bali 1vrk6. Japani 19vrk

* Tokio 11vrk
* Nagoya 8vrk7. Kambotza 15vrk

* Phnom Penh 6vrk
* Siem Reap 6vrk
* Kompong Thom 3vrk8. Vietnam 13vrk

* Saigon / Ho Chi Minh City 9vrk
* Phan Thiet 4vrk9. Laos 12vrk

* Luang Prabang 7vrk
* Vientiane 5vrk
10. Brunei 4vrk


* Bandar Seri Begawan 4vrk
Hotellivuorokausia tuli yhteensä 567. Lentäessä meni ainakin neljä yötä. Kaikki hotellit.

Blokia vähänkin lukeneet ovat huomanneet, että mopoiltua ja sukellettua on tullut paljon. Mopo on ollut vuokralla monissa paikoissa lähes koko ajan. Mopoilla onkin ollut mukava kurvailla ympäriinsä oman aikataulun mukaan. Samalla on monesti tullut "eksyttyä" mielenkiintoisiin paikkoihin, joita ilman mopoa ei olis tullut ikinä nähtyä. Tässä on tauko paikalla jossain Roxaksen metsäpolulla Palawanilla Filippiineillä.Pullot tuli laitettua selkään myös aikasta monessa paikassa ja käytyä tutkimassa vähän merten salaisuuksia pintaa syvemmältä. Sukelluksia kertyi lopulta tasan 100 kokonaissaldon näyttäessä nyt lukemaa 217. Ennen tätä reissua en ollut sukeltanut koskaan Malesiassa. Nyt tuli käytyä muutamassa paikassa, joista varsinkin Pulau Mabul ja Sipadan säväyttivät Borneossa. Sipadanissa kävin sukeltamassa vain yhtenä päivänä ja näkyvyys silloin ei ollut mikään kovin erikoinen. Se tuli kuitenkin selväksi, että miksi se on maailman kuulu paikka. Kilpikonnia ja haita siellä on todella paljon. Tässä sukellusopas poseeraa parin kilpikonnan kans piikkimakrillien pyöriessä taustalla.Thaimaan Phuketissa olen sukeltanut eniten ennen tätä reissua. Hienoja sukelluspäiviä siellä oli nyttenkin. Indonesiassa tuli käytyä sukeltamassa Gili saarien ympärillä ja Komodon maisemissa. Gilillä oli hienot ja asialliset sukelluskohteet, mutta Komodon kohteet oli jotain mikä todella säväytti. Varsinkin Manta Pointilla tehdyt kaksi sukellusta oli jotain uskomatonta. Paholaisrauskuja näkyi pinnassa toista kymmentä yhtä aikaa ennen sukellusta. Käytiinkin snorklaamassa niiden kans ennen varsinaista sukellusta toisena päivänä. Pinnan alla hauskuus jatkui. Yhdessä paikassa näin kolme mantaa uimassa yhdessä. Tässä pari mantaa.Eniten sukelluksia tuli Puerto Princesassa Filippiineillä, jossa myös vietin koko reissusta eniten aikaa. Sukelluksia tuli yhteensä 43. Pete's Reefillä on hyvä mahdollisuus nähdä isoja barracudaparvia.Sukelluksien lisäksi Puerto Princesassa tuli tehtyä neljä valashairetkeä. Valashaiden kans snorklaaminen oli ehdottomasti yksi reissun kohokohtia. Syyskuussa tehdyllä reissulla meitä hemmoteltiin vielä noin 30 pilottivalaan ryhmällä, joiden kans tuli käytyä myös snorklaamassa. Tämä valashai viihdytti meitä toukokuussa 2011.Jossain vaiheessa reissua aloin kirjoittamaan erikseen Reef Dive -blokia, jossa enemmän juttua ja kuvia sukeltamisesta.

Valokuvia tuli otettua aktiivisesti koko reissun ajan. Valokuvien määrä yllätti vähän itsenikin. Niitä tuli otettua koko reissun aikana noin 23000 eli noin 1300 kuvaa/kk.

Tarkkaa hintaa tälle koko reissulle en tiedä, mutta pyöritään jossain 45000-50000€ haarukassa. Eihän se mikään halpa ollut, mutta varaamassani budjetissa pysyin, joten sikäli kaikki hyvin.

Blokia tuli kirjoitettua aktiivisesti koko reissun ajan ja on ollut ilo huomata, että se on myös kelvannut niin monille. Tilastot kävijöille mulla on ollut käytössä viime vuoden kesäkuusta lähtien ja kävijämäärät päivää kohden ovat olleet noin sadan paikkeilla. Tammikuussa 2011 oli lukijoita ennätysmäärä 4019. Kiitokset kaikille lukijoille!! Vaikka reissu onkin nyt ohi, niin kommentteja ja kysymyksiä saa edelleen laittaa blokiin tai suoraan minulle myös jatkossa. Pyrin vastaamaan kaikkiin viesteihin.

Jos joku miettii vastaavalle reissulle lähtöä, niin ei muuta kuin rohkeasti vain menoksi. Kiertäessä näkee ja kokee niin paljon uusia asioita. Samalla tapaa paljon mielenkiintoisia tuttavuuksia ympäri maailmaa. Lähtisinkö uudestaan? Kyllä, ehdottomasti!!

Nyt täytyy kuitenkin keskittyä oman alan töiden (IT ja/tai SAP) hakuun, joten reissut on vähäksi aikaa tehty. Hyviä työtarjouksia otetaan vastaan pääkaupunkiseudulta ja ulkomailta.

Torniosta,
Mika
mikazz (@) gmail dot com

8 kommenttia:

  1. Harmi että reissu päättyi jo. Löysin blogin vasta loppusuoralla.

    Piditkö kirjaa paljonko lentoihin, sukeltamiseen ja majoituksiin meni rahaa?

    Ihan mielenkiinnosta omia suunnitelmia ajatellen.

    VastaaPoista
  2. Moro,

    Kyllä tuli pidettyä jonkunlaista Excel-taulukkoa iteselle. Tosin ihan kaikkia hotelli- ja lentohintoja siinä ei ole.

    Aasian sisäiset lyhyet lennot maksaa yleensä noin 50-100€. Sitten jos lento alkaa kestään noin kolme tuntia tai enemmän, niin hintaa tulee tietysti lisää.

    Hotelleissa mulla oli yleensä hintarajana noin 20€/yö. Toki esim. Japanissa piti joustaa ja siellä hinta pyöri noin 50-60€/yö. Vastaavasti Kambotzassa ja Laosissa yöpaikasta tuli maksettua noin 8-15€. Majapaikat valitsin yleensä niin, että niissä oli AC, tv, oma suihku/wc ja jos mahdollista, niin wifi. Jossain paikoissa joutui joustamaan aina jostainkin. Ihan halvimpia majapaikkoja en siis katsellut olenkaan ja yhteismajoitukset/dormit ei ole minua varten. Niistä tuli kiintiö täyteen aikanaan 11kk palveluksessa...

    Sukeltaminen maksaa paikasta riippuen yleensä 50-70€/2 sukellusta. Hinta sisältää sukelluksien lisäksi laitevuokrat, välipalan/ruuan, juomat eli kaikki.

    Sukelluksista olen kirjoittanut enemmän juttua hintatietoineen minun sukellusblokiin:
    http://reefdive.blogspot.com/

    Toivottavasti näistä oli jotain hyötyä.

    - Mika -

    VastaaPoista
  3. Näistä reissubudjeteista ja elinkustannuksista kinastellaan aina foorumit vääränä, jokaisella tahtoo olla vähän eri käsitys millaisilla summilla on järkevää kuvitella tulevansa toimeen missäkin.

    Vertailukohdaksi, itselläni keskimääräiset menot Aasiassa ovat olleet (ilman Suomen lentoja) 1600 euroa kuukaudessa, halvin kuukausi 1200e ja kallein 2100e. Tässä on liki vuoden otos Thaimaassa, Filippiineillä, Vietnamissa ja Indonesiassa joissa kuukausikulut ovat olleet likipitäen samaa luokkaa, hieman eri painotuksin.
    Melkolailla vastaavaan tyyliin olen matkaillut kuin blogin kirjoittajakin, mutta katsonut hyvinkin tarkkaan missä asun, syön, juon ja teen ostoksia. Majoituksessa olen pyrkinyt 12-13 euron keskiarvoon. Aasian isäiset lennot olen ottanut etukäteen halpalentoyhtiöiden tarjouskampanjoista pääsääntöisesti, mutta budjettivarauksena on 100e/kk. Sukeltamista harrastan myös, joskaan en ihan yhtä tiheään. Halvimmat sukellukset 15e/dyykki (Puerto Galera, Filippiinit ja Nha Trang, Vietnam)

    Huomioitavaa tässä on se, että mikäli reissaa eri maissa ja paikoissa jatkuvasti (max. 1-2 viikkoa paikallaan), niin tietyt asiat ovat lyhyemmillä aikajaksoilla aina kalliimpia, esim. asuminen, mopovuokrat yms. Hetken kestää myös oppia uudessa paikassa
    mistä löytää ne edullisimmat vaihtoehdot.

    Tämä vain vertailukohdaksi. Joku reppureissari voi tyrmätä tämän täysin ja ilmoittaa viettävänsä mukavaa elämää 10e/pvä. :)

    Tässä kohden kiitokset vielä Mikalle hienosta ja arvokkaasta blogista. Tämä oli aikanaan yhtenä vahvana innoittajana lähtöpäätöksen alla.
    Aivan ei ajoitukset kohdanneet, vaikka pitkälle samoja polkuja on tullut tutkittua.. :)

    VastaaPoista
  4. Moro,

    Tuo on täysin totta, mitä Teemu kirjoittaa. Jos haluaa ja tyytyy vaatimattomimpiin majapaikkoihin, niin niissä pystyy säästämään paljon rahaa verrattuna, mitä itellä meni.

    Samoin ruokahommissa pystyy säästämään melkoisesti rahaa. Mulla oli myös mopo vuokralla lähes koko ajan varsinkin Palawanilla, Phuketissa ja Pattayalla. Mopoiltua tuli myös Vietnamissa, Kambotzassa ja Indonesiassa. Niihin palaa aina jonku verran rahuskaa. Tosin tykkään mopoilla myös Suomessa ja senkin vuoksi reissussa oli todella hienoa kurvailla ja tutkia uusia paikkoja mopon sarvissa.

    Sukelluksien hinnat vaihtelee aika paljon eri paikoissa. Jossain Puerto Galerassa/Sabang Beachillä on helppo tehdä vain yhtä dyykkiä päivässä ja siellä sukeltaminen on tosiaan halpaa. Monissa paikoissa, jossa parhaat sukelluskohteet ei ole ihan vieressä joudutaan ensin ajaan veneellä 1-2 tuntia/suunta ja tehdään sitten 2-3 sukellusta samalla reissulla ja syönnit sisältyy hintaan. Silloin se hintakin on enemmän. Phuketissa oli nyt yllättävänkin kallista päiväkeikat, kun bahti oli niin vahva. Kahden sukelluksen päiväreissu maksoi helposti noin 70€. Langkawin lähellä sukeltaessa piti laittaa vielä 20-30€ lisää vastaavalla kahden sukelluksen keikalla.

    Itellä on kans halvimmat kuukauden menny jonku verran alle pari tonnia, mutta mitään tarkempaa tietoa mulla ei tosiaan edes ole. Jotkut reppureissaajat tosiaan voi mennä hyvinkin pienillä päiväbudjeteilla. Mahdollista se siis on, jos haluaa. Silloin se yleensä vain tarkoittaa, että saa unohtaa sukeltamisen, mopoilut, pitkätkin matkat kuljetaan busseilla, syömään ja juomaan ei mennä mihin paikkaan milloinkin huvittaa, jne. Sopii joillekkin, ei mulle. Nämä on onneksi kaikki kuitenkin sellaisia juttuja, että jokainen voi etsiä sen oman miuluisan tavan matkustaa ja tehdä reissussa just mitä itse haluaa.

    Teemu, pyöritkö missä päin ja koska olit reissussa?

    Mukava kuulla, jos joku on saanut jonkinlaisen kipinän tämän blokin kautta. Ei ole silloin mennyt kaikki raapustelu ihan hukkaan. Itse asiassa kuulin Puerto Princesassa Moanan DM:ltä Danilta, että joku suomalainen oli tullut Puertoon minun blokin innoittamana. Olitko se sinä vai kenties joku muu? ;)

    Tärkeintä on lähteminen! :)

    - Mika -

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  6. Lisätään tuohon majoitusbudjetin (suurin yksittäinen kulu) pienennysohjeeksi vielä, että mikäli omaa vähänkin neuvottelutaitoa ja jaksaa kiertää useampia receptioneja ennen diiliä, niin säästää kummasti. Välillä se tallailu vaan voi olla niin kovin raskasta 10 tunnin lento-/lautta-/bussi-/tuktukmatkojen jälkeen kamojen kanssa ja 35 asteen paahteessa tai monsuunikuurossa..

    Safkailun osalta pahimpien turistisumppujen (rannat ja pääkadut) ateriahinnat kohoavat helposti 3-7 euroon, mutta pari "korttelia" sivummalta saa 1-2 eurolla ehkä jopa parempaa mättöä. Ja jossainhan ne paikallisetkin syövät ulkona.
    Mopovuokrat vaihtelevat käsittämättömästi - Filippiineillä voi olla vaikeaa saada mopotin alle 7e/vrk (=7 baariolutta), mutta Thaimaassa taas vuokrailen ketterästi alkaen 2e/vrk (=1 baariolut). Tässäkin pitäisi toki muistaa, että omankin "mopon" kustannukset ovat olleet Suomessa luokkaa 40e per toteutunut ajopäivä..
    Sukelluksien osalta taas sijainnilla ei tunnu olevan mitään vaikutusta hintoihin, vaan puhdas kilpailutilanne tai jonkinlaiset kartellit määräävät hintatason (15-40e/pullo), jopa maan sisällä.
    Kuten aiemmin kirjoittelinkin, kaikista typerintä ovat rahan transaktiokustannukset eli rahan nostaminen automaatilta, jotka esim. Mastercardilla Filippiineillä ovat olleet todellakin 7.5% luokkaa huomioituna heikompi vaihtokurssi, kortin nostopalkkio sekä automaatin nostopalkkio. Mikäli nostaisin kaikki käyttörahat tällä tavoin, niin vuosittain maksaisin siis 1500 euroa pelkästään siitä, että tienattu raha siirtyy Suomen pankkitililtä käteiseksi automaatilla.

    Kaikkinensa, itse tunnen tuolla n. 20ke/vuosi eläväni kyllä varsin mukavasti, mutta toisaalta rationaalisesti kuluttaen. Kolmen viikon turrena eläisin kyllä edelleen leväperäisemmin.

    Kesän jälkeen tulee vuosi täyteen. Kuten totesin, moni samainen paikka on tullut koluttua läpi kuin sinullakin. Ja matka jatkuu. Itselläni reissua tosin varjostavat osittainen etätyö ja tuleva kesänvietto Suomessa Juhannuksesta alkaen. ;)

    Ja kyllä, Danille kerroin tulleeni sukeltamaan Moanan kautta sinun innoittamana. Taisit olla tuolloin Indoissa ja ehdin taas alta pois ennen paluutasi. Puerto Princesassa on jo parikin kertaa tullut käytyä ja lisää luvassa, chilli mesta koko Palawan täytyy sanoa! :)

    Phnom Penhista,
    Teemu

    VastaaPoista
  7. Welcome back to Finland Mika! Your photos are beautiful - I can't believe all the places you have gone on this journey. What is your next adventure? I hoep that our paths will cross again soon! Mimi (Dan is in Singapore and Malaysia this week for business)

    VastaaPoista
  8. Hi Mimi,

    Thanks! My next "adventure" will be find a job. Hopefully it doesn't last as long a the trip. :) Now I'm searching IT/SAP work from Finland, but work can be also somewhere outside of Finland.

    When I met Dan in Singapore he said he visits about 5-6 times a year in Asia to meet customers. That's quit much. Hopefully next time I meet also you and Kai with Dan.

    Mika

    VastaaPoista