keskiviikko 29. tammikuuta 2014

Sukellusta, mopoilua ja hienoja maisemia Mindorolla

Käytiin tyttökaverin kans pidennetty viikonloppu Sabang Beachillä Puerto Galeran maisemissa Mindorolla. Otin töistä perjantain ja maanantain vapaata ja oltiin kolme yötä Sabangilla.

Manilasta pääsee kätevästi Mindoron puolelle Sabang Beachille ja Puerto Galeraan. Ensin täytyy mennä Pasayssa sijaisevalle Buendian bussiasemalle. Sieltä lähtee busseja käytännössä jatkuvalla syötöllä Batangakseen, joiden päätepysäkki on Batangaksen satamassa terminaalin vieressä. Bussimatka kestää reilu 1,5h. Perille päästyä kävellään terminaaliin ja ostetaan liput joko Sabang Beachille tai Puerto Galeraan lähtevään veneeseen. Bussimatkan hinta on 166,50PHP/2,70€ ja venematkan hinta vastaavasti Batangaksesta Sabang Beachille noin 250PHP/4,05€ henkilöä kohti. Venelippua ostaessa ostetaan ensin varsinainen lippu ja sen jälkeen täytyy käydä vielä toisella luukulla maksamalla ympäristömaksu.

Sitten vain veneeseen. Venematka Batangaksesta Sabangille kestää noin tunnin.

Sabangille tullessa kelluvat baarit ovat ensimmäisenä vastassa.
Meillä ei ollut mitään varausta majapaikasta. Viimeksi huhtikuussa Sabangilla ollessa tuli oltua Sonny´s Innissä ja siitä jäi sen verran hyvät fiilikset, että käveltiin suoraan sinne kyseleen huonetta. Sellainen löytyikin hintaan 1500PHP/24,30€, joten otettiin se. Kuvaa meidän parvekkeelta.
Sabangille tultua kello oli vasta noin 12:00, joten meillä oli mukavasti päivää jäljellä. Iltapäivällä tuli käytyä Bikini Barissa, joka yksi Sabangin kelluvista baareista. Baarivarusteiksi vain maski, snorkkeli ja räpylät mukaan ja chillaileen. Välillä snorklailemassa baarin ympärillä kirkkaassa vedessä ja virvokkeita päälle. Toimii!
Sabang Beachiä iltavalaistuksessa.
Illalla käytiin Venuessa kuuntelemassa musaa.
Lauantaiaamuna oli vuorossa sukellusta heti aamusta. Varasin sukellukset Sonny´s Innin naapurista Tinasta. Meitä oli sukeltamassa paikallisen sukellusoppaan lisäksi yksi ranskalainen, saksalainen ja minä. Sukelluskohteena oli West Escarceo, josta jatkettiin aina Hole in the walliin asti. Sukelluksesta jäi lukemat 27,7m ja sukellusaika oli 54min. Tässä lähempää tuttavuutta siipisimpun eli leijonakalan kans.
Ensimmäisen sukelluksen jälkeen oli pieni breikki maissa ja valmistautuminen toiselle sukellukselle. Sille sukellukselle olikin tiedossa jotain speciaalia. Tyttökaveri on seurannut minun sukelteluja jo useamman vuoden ja ollu puhetta jo jonku aikaa, että järjestetään hänelle myös sukelluskokeilu. Pääsee sitten vähän fiilisteleen, että miltä laitesukellus tuntuu. Ollaan snorkailtu yhdessä jonku verran eri paikoissa ja hän on myös kohtuu hyvä uimaan, joten vesi on sikäli tuttu elementti. Ollaan snorklailtu myös valashaiden kans sekä Puerto Princesassa, että Donsolilla. Sikäli sukelluskokeilu on enemmän, kuin paikallaan.

Minun olleessa ensimmäisellä sukelluksella kouluttaja oli pohjustanut Lyniä, että mitä sukelluksella tullaan tekemään. Tässä on päästy jo laittamaan kamoja päälle.
Jäin rannalle vielä vähäksi aikaa odotteleen, kun kouluttaja ja Lyn kokeilivat matalassa vedessä sukelluksen perusasioita. Hetken päästä itselle myös pullo selkään ja liityin heidän seuraan. Sen jälkeen lähdettiin etenemään kolmestaan matalassa vedessä. Tässä meistä ensimmäinen kuva pullot selässä veden alla.
Lyn pääsi näkemään ensimmäisellä sukelluksella parit merikäärmeet ja mukavasti erilaista riuttakalaa. Syvyydeksi ensikertalaisella jäi 11,5m ja sukellusajaksi 40min. Fiilikset oli sukelluskokeilun jälkeen hyvät, joten seuraava askel olis sukelluskurssi. Aika näyttää, että koska ja missä.

Sukelluksista enemmän juttua, kuvia ja myös pieni videopätkä minun Reef Divessa.

Päivä oli vasta puolessa välissä, kun sukellukset oli tehty. Pienen levon jälkeen marssittiin mopovuokraamoon ja otettiin Hondan XRM125 loppupäivälle vuokralle hintaan 300PHP/4,85€. Otettiin suunnaksi ensin Puerto Galera ja siellä käännyttiin päätiellä kohti Calapania ja käytiin katsahtamassa ihan tien viereen jäävä Tamaraw Falls.
Putouksen jälkeen kurvailtiin takaisin Puerto Galeraan. Nälkää iski molemmille päälle ja etsittiin samalla ruokapaikkaa. Päädyttiin täysin sattumalta paikkaan nimeltä Manor at Puerto Galera. Ajettiin ensin paikan ohi ja kateltiin, että mikä on tuo hienon näköinen rakennelma rinteessä. Sitten huomattiin teksti, että paikassa on myös ravintola ja mentiin tsekkaan paikka.

Rakennus on rinteessä, joten portaita riittää.
Manorin allasaluetta.
Hyvä ruoka kun tarjoillaan eteen, niin sitä monesti näkee heti maistamatta, että tuon on pakko olla hyvää. Niin myös tässä tapauksessa. Chilikanaa Thaimaalaisittain.
Kello oli siinä vaiheessa 17:30 paikkeilla ja aurinko alkoi laskea vuorten taakse.
Viimeinen katsaus vielä Manorin pihalta ja sitten suunnaksi oma hotelli suunnaksi Sabang Beachillä.
Lauantain mopoilut jäi aikasta vähiin, kun otettiin mopo sen verran myöhään vuokralle. Päätettiin korjata tilanne sunnuntaina ja vuokrattiin mopo uudelleen. Kurvattiin aluksi Sabangin niemen nokassa olevalle majakalle.
Sen jälkeen takaisin Sabangille ja sieltä lähtevää tietä kohti Puerto Galeraa. Välimatka Puertoon on noin 6km. Sabangin ja Puerton välinen tie kiemurtelee välillä korkealla harjun päällä ja vähän ennen puoliväliä on pieni ravintola, jossa kannattee pysähtyä.
Ravintola sinänsä ei ole mikään erikoinen, mutta sieltä avautuma näkymä on todella hieno!
Sen jälkeen jatkettiin matkaa White Beachin maisemiin. Heti White Beachin jälkeen tie lähtee nousemaan ja sieltä näkee hyvin koko rannan.
Jatkettiin tietä eteenpäin asvalttitien loppumiseen asti. Loppupätkä ajettiin vielä pientä soratietä ylös ja jyrkästi alas, jolloin tultiin toiselle rannalle. Sitten vain mopo parkkiin.
Paikan viereen jää Infinity Hotel. Tässä rantaa, jossa iso banca parkissa.
Pienen tauon jälkeen ajettiin takaisin White Beachille. Tällä kerralle rannalle asti.
Pieni purkkari rannalla.
Mitä tehdä vanhoille käytöstä poistetuille vesiskoottereille? Vaikka rannalle pöytiä penkkeineen.
Jossain vaiheessa ajeltiin takaisin Sabangille hotellille. Ilta oli jälleen hieno ja oli rentouttavaa nauttia huurteinen päivän mopoilujen jälkeen.
Hyvin nukutun yön jälkeen meillä olikin liput 10:30 lähtevään lauttaan Sabangilta takaisin kohti Batangasta ja sieltä edelleen kämpille Manilaan.

Oli mukava reissu jälkeen Mindorolla. Aluetta on helppo suositella muillekkin!