perjantai 28. joulukuuta 2012

Joululoma Palawanilla, osa1 - Puerto Princesa

Joulu oli ja meni samalla on tullut palattua puolentoista viikon reissulta Palawanilta kämpille Manilaan.

Lähdettiin reissuun la 15. päivä, jolloin aluksi Tiger Airwaysin lennolla Puerto Princesaan neljäksi yöksi. Sen jälkeen maanalaisesta joesta tunnetulle Sabangille kolmeksi yöksi. Sabangin jälkeen mentiin Roxakseen viimeiseksi neljäksi yöksi, jossa vietettiin myös varsinainen joulu. Lento takaisin Manilaan AirPhil Expressillä oli ke 26. päivä. Tässä jotain juttua Puertosta.

Meillä oli iltalento Manilasta Puertoon, jonne tultiin hieman ennen iltaysiä. Molemmilla oli kova nälkä, joten jätettiin vain laukut etukäteen varattuun vanhaan tuttuun Moana Hotelliin ja syömään suoraan kaupungin suosituimpaan ulkoilmaravintolaan Kinabuchsiin. Siellä on laajat ruoka- ja juomamenut järkevään hintaan, nopea palvelu ja hyvä ruoka. Aina varma valinta. Loma voi alkaa.
Ilta piti ottaa kohtuu rauhallisesti, koska olin varannut etukäteen sukelluksia seuraavalle aamulle. Sukellukset otin Moanan kautta ja sukellusoppaana oli tuttu kaveri Dani. Hänen kans on tullut sukellettua aikaisemmin Puertossa kohtuu paljon. Aamulla klo 7:00 sukelluskamat tilaihmeeseen ja Pristine Beachille.
Tehtiin kaksi sukellusta, joista ensimmäinen oli Broken River ja jälkimmäinen Maris Rock. Jälkimmäisellä sukelluksella nähtiin tosi erikoisen näköinen rapu "juoksukorallissa", jota Danikaan ei ollut nähnyt aikaisemmin, vaikka hän sukeltanut Puertossa työkseen useita vuosia.
Sukelluksien jälkeen takasin Pristine Beachille, josta lähdettiinkin. Siellä meidän tilaihme jo odottelikin meitä.
Sukelluksista lisää juttua ja kuvia minun sukellusblokissa Reef Dive:ssa.

Puerton viime reissuilla muodostunut yhdeksi suosikki iltapaikaksi Katabom, jossa on joka päivä livemusaa. Musisointia tarjoaa joko bändi tai sitten tyyliin mies ja kitara.
Jos Puertossa tulee oltua useampi päivä, niin käytännössä se tarkoittaa, että pitää vuokrata myös mopo alle. Niin myös tällä kertaa. Mopojen hinnat on laskenu koko ajan, kun kilpailua on tullut lisää. Nyt sain päivähinnalla 300PHP/5,50€. Tässä kalastajakylän laiturilla.
Uskottava se on. Enää mikään ei ole Puertossa entisellään. Kaupungiin on viimein ja vihdoin tullut Mäkkäri!! Tälle olis ollu välillä tarvetta, kun tuli vietettyä viisi kuukautta kaupungissa 2010-2011 välillä.
Ajettaessa kaupungista ulos Bakers Hillsin vierestä löytyy vierättävä ravintola nimeltään Leslie´s, jossa hyvää ruokaa ja hienot puitteet.
Ravintola on pienessä rinteessä ja paikassa voi järjestää myös erilaisia juhlia.
Käytiin viimeisenä iltana Tiki Barissa syömässä, jossa on tarjolla myös livemusaa. Paikka oli uudistunut viime käynnin jälkeen ja se näytti erittäin viihtyisältä.
Sellaista Puertosta. Seuraavaan osaan juttua Sabangilta.

Manilasta,
Mika

1. Moi. Kelit ainakin oli kohillaan. Satoiko vettä yhtään?
    Täällä joulu meni kovassa pakkasessa, työn merkeissä. (AD-29 astetta)

Varasimme Puerto princesasta pari yötä mennessä Blue Lagoon Inn & Suites hotlasta.
    Näyttäis olevan lähellä lentokenttää.

2. Moikka,

Kun tulin Roxaksesta takaisin Puertoon viimeisena paivana, niin silloin sato Puertossa ihan vahan. Muuten ei mitaan. Kelit suosi kylla hyvin koko puolentoista viikon ajan. :)

Tuosta hotellista mulla ei ole mitaan tietoa, mutta nimi kuulostaa ainakin hyvalta.